Leef je geloof

Zondag van de armen

Na afloop van het ‘Jaar van Barmhartigheid’ heeft paus Franciscus met de brief MISERICORDIA ET MISERA, Barmhartigheid en ellende – na de sluiting van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid, de Zondag van de Armen ingesteld. Hij schreef daarover:

“In het kader van het Jubeljaar van de sociaal uitgesloten personen, en terwijl in alle kathedralen en heiligdommen ter wereld de Deuren van de barmhartigheid gesloten werden, wilde ik als laatste tastbaar teken van dit Buitengewoon Heilig Jaar stellen dat we in heel de Kerk, op de drieëndertigste zondag door het jaar de Werelddag van de armen zouden vieren. Het zal de hoogst waardige voorbereiding vormen op de viering van het feest van Christus, Koning van het Heelal: de koning die zich identificeerde met de kleinen en de armen, en die ons zal beoordelen op onze werken van barmhartigheid.

Het zal een dag zijn die onze gemeenschappen, en iedere gedoopte zal helpen nadenken over de manier waarop armoede centraal staat in het Evangelie en over het feit dat zolang Lazarus aan de deur van onze huizen ligt, er nooit gerechtigheid en sociale vrede kan zijn. Deze dag zal ook een authentieke vorm van nieuwe evangelisatie zijn, waardoor het gezicht van de Kerk vernieuwd wordt dankzij haar pastorale bekering die maakt dat zij getuige wordt van de barmhartigheid.”

Wij hebben onze parochies opgeroepen deze zondag niet alleen liturgisch te vieren, maar ook met een feestelijke bijeenkomst, waarvoor juist mensen worden uitgenodigd, die niet zo vaak uitnodigingen voor feestjes ontvangen, onder de titel SamenMaalTijd.