Leef je geloof

Roeping ontdekken

Een groot en belangrijk thema. Roeping is allereerst geen functioneel iets. Heel je hart gaat uit naar wat God je als verlangen ingeeft om je leven aan te geven. Het kan heel moeilijk zijn om dat te leren ontdekken. Het gaat over ons persoonlijk leven met God te midden van de Kerk. De Bijbel laat ons kennismaken met geroepenen. Mensen die Gods roepstem hebben gehoord en met al hun liefde heel hun leven in dienst stellen van navolgen van Jezus. Denk aan hoe Jezus zijn leerlingen riep… Hij kwam langs, sprak hen aan met de opdracht Hem te volgen en dat deden ze! Ook de kerkgeschiedenis laat veelvuldig zien wat roeping is tot op vandaag. Priesters, diakens, religieuzen (die in een klooster wonen) weten zich duidelijk geroepen door God om hun leven in te richten in dienst aan de Kerk, op Jezus’ woord. Het zijn levenskeuzes, niet op basis van een kort contract. Zo is ook het huwelijk een roeping die antwoord krijgt voor het leven, zonder berekening. God is nooit eindigende liefde. Liefde berekent ook niet.

Roeping gaat over nu, over Gods oproep aan ons en over ons antwoord. Het is een heel groot onderwerp en met wie spreek je erover? Misschien praat je met jouw parochiepriester, of met een religieus in het klooster in de buurt?

Wij kunnen je daarbij ook helpen. Klik hier  voor de contactgegevens.

Zie onderstaand filmpje waarin bisschop Gerard de Korte spreekt over de opleidingen aan het Sint-Janscentrum: