Heiligverklaring Titus Brandsma

Pater Titus Brandsma wordt op zondag 15 mei heiligverklaard. Dit heeft paus Franciscus vandaag tijdens een consistorie (een door de paus bijeengeroepen vergadering van kardinalen) officieel bekend gemaakt. Het is voor het eerst sinds 2007 dat er een Nederlander heilig wordt verklaard. De heiligverklaring is 80 jaar na de martelaarsdood van pater Brandsma in het kamp Dachau tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Op deze website zal informatie gebundeld worden in aanloop naar de viering van 15 mei.

Vreugde en dankbaarheid
Er zijn veel vreugdevolle reacties op het officiële bericht van de heiligverklaring vanuit bijvoorbeeld de Nederlandse bisschoppen, de Karmel, de Radboud Universiteit en de verschillende Titus Brandsma-parochies in ons land. De heiligverklaring zat er al langer aan te komen, maar nu is bekend dat 80 jaar na het overlijden

Activiteiten
Er worden verschillende activiteiten georganiseerd waaronder een nationale dankviering op zondagmiddag 22 mei.

Naar Rome
Op initiatief van de bisdommen ’s-Hertogenbosch en Groningen-Leeuwarden biedt bedevaartorganisatie Huis voor de Pelgrim een reis naar Rome aan voor iedereen die de heiligverklaring bij wil wonen.

Prentje
Er is een prentje in ontwikkeling bij gelegenheid van de heiligverklaring wat spoedig beschikbaar komt.

Landelijk publieksmagazine
In 2019 is door het bisdom Groningen-Leeuwarden een Titus Special uitgebracht van het bisdomblad Spreek! In het kader van de a.s. heiligverklaring op 15 mei verschijnt deze maand een landelijk publieksmagazine ‘Titus Brandsma. Heilige van de Lage Landen’. Een portret van Titus’ veelzijdige activiteiten in Nederland en opinies van diverse betrokkenen en prominenten over de actuele betekenis van zijn werk en gedachtegoed. Het publieksmagazine verschijnt in grote oplaag voor Nederland en Vlaanderen en is een gezamenlijke uitgave van de Nederlandse bisschoppenconferentie in samenwerking met de Nederlandse Karmel Orde.

Bisschop De Korte: Pater Titus Brandsma een heilige van vandaag!

Bisschop Gerard de Korte van het bisdom van 's-Hertogenbosch is dankbaar voor de officiële aankondiging van de heiligverklaring van pater Titus Brandsma. Pater

Heiligverklaring Titus Brandsma groots moment voor Nederlandse R.-K. Kerk

Op vrijdag 4 maart heeft paus Franciscus bekend gemaakt dat op 15 mei de zalige Titus Brandsma heilig zal worden verklaard. De Nederlandse bisschoppen reageren v

COLUMN: pater voor journalisten