Synode 2021-2024

Ondersteunend materiaal

Er is verschillend materiaal beschikbaar ter ondersteuning van het synodale proces, de gesprekken binnen de diocesane gremia, binnen en buiten de parochies.

MATERIAAL VAN HET BISDOM VAN ‘S-HERTOGENBOSCH

• 10 thematische kernpunten
    In dit document staan de fundamentele vraag van de synode, met daarbij de 10 thematische kernpunten zoals deze zijn aangedragen door de Bisschoppensynode. De Nederlandse bisschoppen hebben hier 3 thematische kernpunten uit gekozen, maar mocht u benieuwd zijn naar de rest dan kunt u deze in dit document vinden.
    Klik hier om de 10 thematische kernpunten te downloaden
  • Column bisschop De Korte “Luisteren naar wat Gods Geest zegt”
    LUISTEREN NAAR WAT GODS GEEST ZEGT – 13 oktober 2021

• Filmpje “We hebben je hard(t) nodig!” – gespreksstarter
    Hoe het gesprek over de toekomst van de Kerk te starten? Waar moet u beginnen? Dit filmpje wil u daarbij helpen. De kinderen, jongeren en ouderen in dit filmpje hebben u hard(t) nodig. Kijk het filmpje en doe mee.

Klik hier voor de versie met de Engelse ondertiteling.
  • Filmpje “Synodaliteit!”
    Dit filmpje is bedoeld als een korte inleiding op het begrip synodaliteit, om zo op een toegankelijke manier uit te leggen wat synodaliteit nu precies is en wat er allemaal bij komt kijken. Zie het filmpje hieronder, of kopieer de link: Synodaliteit! Wat is het?

• Flyer
    De flyer is voor iedereen die wil begrijpen waar de synode over gaat, en daar ook graag een bijdrage aan wil leveren. U kunt deze flyer gebruiken om te reflecteren over de kerk, alleen of samen met anderen. Deze flyer op deze plaats te downloaden.
  • Gesprekshandleiding “samen op weg”
    Deze handleiding is bedoeld voor pastores, groepsbegeleiders en iedereen die graag met een groep mensen in gesprek wil. In dit document staan handvaten om een bijeenkomst te organiseren, en een aantal inhoudelijke suggesties.
    Klik hier om de gesprekshandleiding te downloaden.
  • Instructie voor een gespreksavond – werkvorm Tempelstroom
    Dit document bevat een instructie voor een gespreksavond vanuit een Ignatiaanse methode. U treft de instructie voor de avond aan, gevolgd door de Bijbeltekst, de instructie voor de luistergesprekken en het gebedsblad. Een inspirerende avond gewenst!
    Klik hier voor de Werkvorm Tempelstroom

• Lezing prof. Myriam Wijlens
    Op 11 januari heeft professor Myriam Wijlens een online-lezing gegeven over de theologische basis van de synode. Zie het filmpje hieronder, of kopieer de link: Sint-Jan Kathedraal Den Bosch, 11 Januari 2022 Synode Online Netwerkbijeenkomst

ONDERSTEUNEND MATERIAAL VAN BUITEN HET BISDOM

ONDERSTEUNEND MATERIAAL VAN DE NEDERLANDSE KERKPROVINCIE

• Gebed voor de bisschoppensynode
    Het Secretariaat van de Bisschoppensynode reikt het gebed “Adsumus Sancte Spiritus” aan. Het gebed in het Nederlands vertaald met ‘Wij staan voor U, Heilige Geest’ is een oud gebed. Het wordt toegeschreven aan de heilige Isidorus van Sevilla (560 – 636) en is in de loop van de eeuwen vaak gebeden bij kerkelijke bijeenkomsten zoals synodes. Elke sessie van het Tweede Vaticaans Concilie begon met het gebed tot de Heilige Geest. Het Secretariaat van de Bisschoppensynode reikt het in vereenvoudigde vorm aan, zodat het goed bruikbaar is voor groepen en liturgische samenkomsten.

Klik hier om het gebed ‘Wij staan voor u heilige Geest te downloaden.
  • Logo bisschoppensynode (Nederlandse versie)
    Klik hier om de Nederlandse versie van het logo (PDF, EPS, SVG, PNG en JPG) te downloaden