‘Zonder gebed geen synode’

Het Secretariaat van de Bisschoppensynode heeft meerdere gebeden beschikbaar gemaakt zodat men in onder meer de parochies wereldwijd mee kan bidden voor de synode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. ‘Zonder gebed geen synode’ heeft paus Franciscus gezegd en alle gelovigen zijn vanaf het begin gevraagd mee te bidden. Eerder heeft de KNR ook een gebedenbundel voor de synode gepubliceerd.

De gebeden die het secretariaat beschikbaar heeft gemaakt met het oog op de synodebijeenkomst die in oktober in Rome plaatsvindt, zijn nu ook beschikbaar in een Nederlandse vertaling.

Het gaat om gebeden voor verschillende momenten en gelegenheden. Zo is er een aantal gebedsintenties die door de week kunnen worden gebeden. Voor de 25 (24 september) en 26e zondag (1 oktober) van het liturgisch Jaar (A) zijn er meerdere voorbeden en voor de 26e zondag is er bovendien een plechtige slotzegen beschikbaar.

Together – Taizéviering in de Sint-Janskathedraal
Paus Franciscus nodigt (jonge) christenen van alle kerkelijke achtergronden uit om zaterdag 30 september op het Sint-Pietersplein in Rome te bidden voor de toekomst van de Kerk. Deze samenkomst van Gods volk, ‘Together’, wordt georganiseerd door de gemeenschap van Taizé en vindt plaats aan de vooravond van de synode. In de Sint-Janskathedraal in Den Bosch is tegelijkertijd, om 17.00 uur, een gebedsviering om samen te bidden met de jongeren op het Sint-Pietersplein. Bisschop Gerard de Korte: “Van harte nodig ik iedereen uit om aan te sluiten bij dit Taizé-gebed in de Bossche kathedraal om samen te bidden tot de Heilige Geest voor de toekomst van de kerk.”
Voor meer informatie klik hier.

De gebeden en de mededeling worden met de parochies gedeeld en zijn hier te downloaden:
– Intenties voor een weekdag
– Universeel gebed 25e en 26e zondag Jaar A