Wereldjongerendag: Jongeman, ik zeg je, sta op!

Naast de internationale Wereldjongerendag is er óók elk jaar een nationale Wereldjongerendag in ons eigen bisdom! En het mooie is, in ieder bisdom, wereldwijd, komen tieners en jongeren samen op uitnodiging van de Paus. Vieren, ontmoeten en in verbondenheid met tieners en jongeren uit elk denkbaar en ondenkbaar land bouwen aan één wereldkerk!

Jong Bisdom Den Bosch organiseert in samenwerking met Petrus 2.0 dé Wereldjongerendag – voor alle tieners en jongeren (12-30 jaar)- op zondag 5 april 2020 in de Sint Petrusparochie van Uden. Elke jaar geeft Paus Franciscus een thema aan deze dag. Dit jaar is het thema: Jongeman, ik zeg je, sta op! Samen met tieners en jongeren uit het bisdom van ’s-Hertogenbosch staan wij op voor ons geloof met een inspirerende eucharistieviering, heerlijke lunch, verschillende workshops, in stilte bij God komen en een gezellige afsluiting rondom de frietkraam.

Workshops
De middag staat in het teken van verschillende, actieve, verdiepende en interessante workshops en jij mag kiezen! In het aanmeldingsformulier geef je enkele keuzes door. In de week voorafgaande ontvang je van ons de laatste informatie inclusief workshopindeling.

1. Broodhaantjes.
Hoe symbolisch om aan de start van de Goede Week ons bezig te houden met wat die Goede Week nu eigenlijk betekend. Het haantje van brood staat symbool voor het breken en verdelen door Jezus van het brood bij het laatste avondmaal (Witte Donderdag). De haan staat symbool voor de haan die kraaide nadat Petrus drie keer had gezegd dat hij Jezus niet kende (Goede Vrijdag / vroege ochtend).
Met deze kennis in ons achterhoofd is het natuurlijk fantastisch om zo’n broodhaantje te kunnen maken in een echte bakkerij. En dat is precies wat we gaan doen tijdens deze workshop: een broodhaantje bakken in de bakkerij van Zeeland / bakkerij v/d Coer. Uiteraard mag je je eigen baksel meenemen naar huis.

2. Begraafplaats.
Op de begraafplaats ontmoet je mensen die hun dierbare(n), bezoeken, eren, die troost zoeken en herinneringen koesteren.
Wij zullen tijdens deze workshop er zijn voor hen, bieden hen koffie of thee aan, een graflichtje, een luisterend oor. Zo proberen we te doen als Jezus, die medelijden had met mensen die rouwen.

3. Spreukenkaarten.
Aan de hand van passende teksten op ansichtkaarten gaan we in gesprek over waar je nu staat of wat je zoekt in je geloof. Of hoe de tekst verwoord hoe je tot je geloof gekomen bent. Hoe je bent opgestaan of misschien wel wat je nou net nodig hebt om op te kunnen staan…
Eerst via ‘je maatje’ die zich aangetrokken voelde door dezelfde tekst en vervolgens in een kleine groep. Door middel van getuigenissen, bemoediging en wellicht nieuwe inzichten kunnen we zo samen groeien in ons geloof.

4. Woonkamer Sint-Jan.
Tijdens deze workshop zal ‘inspiratie delen’ centraal staan. Je gaat op bezoek bij ouderen in een verpleeghuis. Met een klein groepje ge je met hen in gesprek over Palmzondag of Pasen vieren, geloven toen en nu. Er is ook de mogelijkheid om gedichten te lezen, samen te zingen of een leuk spel te spelen. Door met elkaar in contact te komen kan je elkaar inspireren, iets betekenen voor elkaar.

5. Graffiti.
Wil jij op deze Wereldjongerendag creatief en hip bezig zijn met je geloof en het thema van deze dag? Ontwerp dan samen met anderen één geheel en neem die graffitispuitbus in je hand. Op een hippe manier breng jij het thema tot verbeelding!

6. Brief v/d Paus.
Elk jaar schrijf Paus Franciscus een brief voor de Wereldjongerendag. Hij legt daarbij het thema uit en vertelt jou wat hij ermee bedoelt. Jij mag die brief zien als een brief aan jou! Paus Franciscus kijkt door die brief in de ogen van de jongere generatie van onze kerkgemeenschap. Wat heeft Paus Franciscus jou te vertellen? Durf jij naar hem te luisteren? Lees met elkaar! Luister met elkaar! En deel met elkaar!

Vier, Ontmoet, Verdiep, Bezin en sta op!
Beleef jij – net als vele anderen in de hele wereld – met ons deze Wereldjongerendag?

Meld je aan vóór 2 april via aanmelding@bisdomdenbosch.nl
(Tienergroepen mogen zich als groep aanmelden. De keuzes voor workshops ontvangen we dan graag per e-mail: aanmelding@bisdomdenbosch.nl).

Praktische informatie:
Datum: Zondag 5 april 2020
Tijd: 10.30 – 18.00 uur
Locatie: Kerkstraat 24-25, Uden
Aanmelding: Via onderstaand aanmeldformulier.

Voor de flyer van de Wereldjongerendag klik hier.

Vragen / Opmerkingen: Neem contact op met Jong Bisdom Den Bosch.