PinksterChallenge

PinksterChallenge in de parochies voor het hele gezin: Voorbij de stilte

Op deze pagina vind je de documenten, beschrijving en promotiemateriaal voor de PinksterChallenge.

Wat is de PinksterChallenge?
De PinksterChallenge is voor communicanten, vormelingen, misdienaars, tienergroep, gezinnen of andere groepen uit uw parochie. Deelnemers spelen dit spel thuis met het hele gezin (minimaal twee personen).

De begeleider van de PinksterChallenge stuurt in een aantal rondes via WhatsApp YouTube-filmpjes met verschillende challenges: puzzels, creatieve opdrachten en doe-opdrachten waarmee de deelnemers punten kunnen verdienen. Deelnemers en begeleiders hebben dus eigenlijk alleen een smartphone met WhatsApp en een internetverbinding nodig.

Hoe speel je het spel?
Je zoekt iemand die het spel gaat begeleiden. Dat kan één iemand of een klein team zijn. Het kan leuk, zinvol en handig zijn om tieners of jongeren, bijvoorbeeld misdienaars de PinksterChallenge mee te laten organiseren.

Er zijn twee manieren om het spel te spelen:

Spel alleen via WhatsAppgroep
De spelleider maakt een WhatsAppgroep aan. De spelleider deelt per opdracht via een link steeds één van de filmpjes in deze WhatsAppgroep.
Een instructie om een WhatsAppgroep te maken vind je hier >> https://bit.ly/38rL6MY

Combinatie van filmpjes en live
Je kunt er ook voor kiezen om een combinatie te maken van een live en digitaal spel. Eerst maak je een WhatsAppgroep om de foto’s en antwoorden op de opdrachten te ontvangen. Ook maak je een videoverbinding aan met deelnemers, via Microsoft Teams, Zoom of een andere streamingsdienst. Zo is er directer contact met de deelnemers dan alleen WhatsApp. Je kunt een extra camera op het speelbord richten.
Een instructie om een gesprek te starten in Zoom vind je hier >> https://www.youtube.com/watch?v=WLOgdamBqdo

Je kunt de liveverbinding ook vervangen door de deelnemers uit te nodigen in een parochiecentrum. De begeleider kondigt dan de PinksterChallenge aan en spreekt tussen de filmpjes en opdrachten. Iedere deelnemer of groep speelt dan ook weer mee via één WhatsAppnummer.

Aantal deelnemers
We adviseren het spel te spelen in een groep van maximaal 12 deelnemers (personen of gezinnen). Alleen wanneer je de groep goed kent, kun je besluiten om met een groter aantal deelnemers te spelen.

Heb je meer dan 12 deelnemers? We adviseren dan de score bij te houden op een flipover, die voor de camera staat opgesteld. Het meegestuurde scorebord is immers gemaakt voor een groep van maximaal 12 personen. In het handboek vind je – wanneer noodzakelijk – instructies voor aanpassingen in de opdrachten.

Benodigdheden
Spelleider:

• Smartphone met WhatsApp
  • Het afgedrukte scorebord en pionnen
  • De bestanden van de fotorebussen (Rebus en Antwoordblad Rebus)
  • Dit begeleidende document: Begeleidershandboek.
  • Een flipover voor als je met meer dan 12 personen speelt. Let op: de puntentelling blijft gelijk, echter zet je deze op de flipover achter de naam.
  • 2 dobbelstenen

Deelnemers:

• Smartphone met WhatsApp. Let op: speel je als groep of gezin: 1 smartphone per gezin

Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met Familiepastoraat.

We wensen je/jullie heel veel plezier en succes! En alvast een zalig Pinksteren!

Namens het bisdom van ‘s-Hertogenbosch en de Heilige Franciscusparochie te Bommelerwaard
Heel veel plezier en heel veel succes!!!!

In de week van 18 april 2022 zal iedere parochie een envelop met het handboek ontvangen, waarin alles wordt uitgelegd. Hiernaast kunt u gebruikmaken van een promotiepakket voor verschillende media. De PinksterChallenge is speelbaar vanaf Hemelvaartsdag tot en met Tweede Pinksterdag.