Bisdom schrapt bijeenkomsten wegens corona

Het bisdom van ’s-Hertogenbosch heeft twee grotere bijeenkomsten in de komende week afgelast ter voorkoming van verspreiding van het coronavirus. De netwerkbijeenkomst die gepland stond voor dinsdag 17 maart en de hulpsessie Exact Online van donderdag 12 maart zijn uitgesteld.

“Met het uitstellen van deze bijeenkomsten sluiten we aan bij de door de overheid afgekondigde aanbevelingen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen”, zegt vicaris-generaal Theo Lamers.

Personen die zich voor de bijeenkomsten hadden aangemeld, krijgen van het bisdom bericht. Het is nog niet bekend wanneer de bijeenkomsten opnieuw kunnen worden ingepland.

Het bisdom laat vanwege het coronavirus het personeel de vrije keuze om thuis of op kantoor te werken. Bij hoest, verkoudheid, luchtwegproblemen of koorts, dienen de medewerkers thuis te blijven.

Aan de nu uitgestelde netwerkbijeenkomst nemen jaarlijks enkele honderden mensen deel die actief zijn in de parochies in het bisdom van ’s-Hertogenbosch. De bijeenkomst stond gepland voor dinsdagavond 17 maart in bezinningscentrum Emmaus in Helvoirt. Voor de hulpsessie voor het softwareprogramma Exact Online op donderdag 12 maart hadden zich enkele tientallen parochievrijwilligers aangemeld.

De Nederlandse bisschoppen kondigden eerder al maatregelen af ter voorkoming van verspreiding van het coronavirus. Ook vragen ze de gelovigen om te bidden voor alle mensen die wereldwijd slachtoffer zijn van het virus en voor allen die patiënten met hun zorg en deskundigheid begeleiden.