Zou het iets voor mij zijn?

‘Ik ga op vakantie en neem mee…’. Velen kennen deze woorden wellicht van het spelletje dat tijdens de vakantie met elkaar wordt gespeeld in de auto. Anderen denken misschien spontaan aan de lijst met alles wat er mee moet op vakantie. Op zo’n paklijst staan zaken als: korte en lange broek, trui of warme fleece, sandalen, slippers, bergschoenen en reserve-veters, ondergoed, toiletspullen, zonnebril, e-reader, opladers en powerbank, paspoort, verzekeringspapieren etc. En als alles bij elkaar gelegd is, komt de uitdaging om alle spullen in de (te kleine) koffer of rugzak te krijgen.

Iets wat niet op uw paklijst staat, maar wat we u wel graag willen meegeven, is de vraag: ‘Catechist worden, zou dat iets voor mij kunnen zijn?’

We hebben als Kerk, in Europa en in Nederland, en zeker ook in ons bisdom behoefte aan catechisten. Dat zijn leken die speciaal opgeleid zijn om de evangelisatie-opdracht van de Kerk kracht bij te zetten. Trouwe medewerkers van de priesters en de diakens, bezield door een waarachtig apostolisch enthousiasme. Mannen en vrouwen die zich krachtens hun doopsel geroepen voelen om mee te werken in de pastorale dienst van de geloofsoverdracht: van eerste verkondiging, via het onderricht dat voorbereidt op de sacramenten van de christelijke initiatie, tot aan de permanente vorming van alle gedoopten en de toerusting van parochiële vrijwilligers. Catechisten zijn gelovigen die zich dikwijls naast het gewone (vrijwilligers) werk en de zorg voor hun gezin, nog extra inzetten voor ‘het leven en de groei van de Kerk, en haar in staat stellen tot meer uitstraling naar haar omgeving en naar hen die veraf staan’ (EN 73) of zelfs ‘nog nooit van Christus gehoord hebben.’ (EG 11)

Paus Franciscus legt in ‘Antiquum Ministerium’, het apostolisch schrijven waarmee hij de bediening van de catechist duurzaam instelde (10 mei 2021), op zijn manier uit wat een catechist is: ‘De catechist is tegelijkertijd getuige van het geloof, leraar en mystagoog, begeleider en opvoeder die onderricht geeft in naam van de Kerk. Het is een identiteit die zich alleen door gebed, studie en directe deelname aan het leven van de gemeenschap coherent en verantwoordelijk kan ontwikkelen.’ (AM 6)

Wat die studie betreft: sinds enkele jaren is er in Den Bosch naast de priester- en diakenopleiding ook een catechistenopleiding. Deze vijfjarige deeltijdopleiding biedt de Bijbelse, theologische, pastorale en pedagogische vorming die gewenst is voor de bediening en aanstelling van catechist (AM 8). Naast de intellectuele vorming is er ook aandacht voor de geestelijke en menselijke vorming van de student. Informatie over de opleiding, het programma en de toelatingseisen, is te vinden zowel op de site van het Sint-Janscentrum als van het bisdom. Als er dan nog vragen zijn, dan kunnen we die beantwoorden… op die ene na die we u willen meegeven:  ‘Catechist worden, zou dat iets voor mij kunnen zijn?’