Zondag 26 januari: Zondag van Gods Woord

Zondag 26 januari viert de Kerk voor de eerste keer de Zondag van Gods Woord

Zondag 26 januari 2020 wordt in de Rooms-Katholieke Kerk voor de eerste keer de Zondag van Gods Woord gevierd. Paus Franciscus heeft deze zondag ingesteld en afgekondigd in zijn apostolische brief (motu proprio) Aperuit illis. De Nederlandse vertaling van deze brief is nu beschikbaar.

De paus heeft bepaald dat elk jaar de derde zondag van de Tijd door het Jaar wordt gewijd aan de viering, de overweging en de verspreiding van Gods Woord. Het is een dag gewijd aan de Bijbel maar niet om daar één keer per jaar bij stil te staan, maar omdat één keer voor het hele jaar te doen. ‘Omdat wij er dringend behoefte aan hebben vertrouwd en intiem te worden met de Heilige Schrift en de Verrezene, die niet ophoudt het Woord en het Brood te breken in de gemeenschap van de gelovigen.’ (Aperuit illis nr.8).

Podcasts met mgr. Liesen

Mgr. Liesen, bisschop van Breda en referent voor liturgie en Bijbel, gaat in twee podcasts voor katholiekleven.nl dieper in op het onderwerp. Bisschop Liesen: Het is niet erg als je de Bijbel leest en het Woord van God niet meteen begrijpt. Als je echt van iemand houdt, heb je de hele persoon lief. Ook de dingen die je niet meteen begrijpt horen erbij. Dat is ook zo met het Woord van God. Je leest het, je weet dat Hij je aanspreekt en je wil die ervaring sterker laten worden. Dat doen we elke zondag als we op verzoek van Jezus samenkomen: blijft dit doen om mij te gedenken. We lezen dan in de heilige Schrift en we ontvangen het sacrament van het altaar om met Hem verbonden te zijn en zo te kunnen leven. En daar mag je tijd voor nemen, het hele jaar door.”

Over Aperuit illis zegt mgr. Liesen: “De paus benadrukt dat de omgang met het Woord van God een omgang is met Jezus zelf. De titel Aperuit illis is ontleend aan de passage waar Jezus optrekt met de Emmaüsgangers. Ze zijn teleurgesteld, omdat ze denken dat Jezus -in wie ze al hun hoop hebben gesteld- is gestorven. Jezus trekt dan met hen mee, maar ze herkennen Hem eerst niet. En dan staat er die prachtige zin: Hij maakte hun geest toegankelijk voor het begrijpen van de Schriften. Die ervaring van de allereerste leerlingen, die hoorden wat de Schrift werkelijk betekende, wat God deed en doet met Jezus, is een ervaring voor ons allemaal.”

Luister hier de hele podcast (aflevering 1) met bisschop Liesen.

Lees hier de Nederlandse vertaling van het motu proprio Aperuit illis.

Klik hier voor de liturgische suggestie voor de Zondag van het Woord van God (NRL 2020)

Foto: mgr. Liesen tijdens de opnames van de podcast (katholiekleven.nl).