Volgende fase in de synode voor een synodale kerk: de continentale fase

Op vrijdag 26 augustus is in Rome tijdens een persconferentie de volgende fase van de Synode voor een synodale kerk: communio, participatio, missio aangekondigd. Tijdens deze fase vinden de continentale ontmoetingen plaats. Voor Europa zal dat gebeuren in Praag, Tsjechië van 5 tot 12 februari 2023. De organisatie van deze continentale ontmoeting is in handen van de Raad van de Europese Bisschoppenconferenties (CCEE).

Kardinaal Mario Grech, secretaris-generaal van de synode, dankte tijdens de persconferentie allen die aan de voorgaande fase van de synode een bijdrage hebben geleverd. Hij benoemde twee beslissende momenten uit de eerste fase: de raadpleging van het Volk van God in de afzonderlijke Kerken en de onderscheiding van de herders in de bisschoppenconferenties. ‘Op basis van de syntheses van de bisschoppenconferenties zal het secretariaat van de synode binnenkort met een gekwalificeerde groep deskundigen bijeenkomen om een synthesedocument op te stellen waarmee de continentale fase zal worden ingeluid’, aldus kardinaal Grech.

Hij stond stil bij het resultaat van de eerste fase: ‘…de gehoorde of beleefde ervaringen laten een Kerk zien die leeft, die behoefte heeft aan authenticiteit en genezing en die er meer en meer naar verlangt een gemeenschap te zijn die de vreugde van het Evangelie viert en verkondigt, en die leert samen te wandelen en te onderscheiden.’

De nationale syntheses worden verwerkt in een nieuw document, een eerste versie van het werkdocument voor de bisschoppensynode eind 2023. Vraag aan de bisschoppen zal zijn om dit document bekend te maken en te bespreken in eigen land met de ‘deelnemende organen en het synodale team’. De reacties die daaruit voortkomen kunnen dan tijdens de continentale ontmoeting worden gedeeld en besproken.

Principe van circulariteit
Met deze extra, continentale fase wil men de circulariteit van luisteren en onderscheiden bevorderen. Kardinaal Grech legt uit dat het synodale proces wordt beheerst door dit principe van circulariteit. ‘Met de resultaten van de raadpleging van het Volk van God en het onderscheidingsvermogen van de bisschoppenconferenties zal het secretariaat van de synode een synthesedocument kunnen opstellen dat het instrumentum laboris (werkdocument) had kunnen worden voor de synodale fase in Rome. In plaats daarvan was de wens om een continentaal niveau in te voegen om de raadpleging van het Volk van God verder te waarborgen.’

‘De continentale assemblees worden opgeroepen het door het secretariaat van de synode aan te leveren document te herlezen en aan te geven of het effectief de synodale horizon weergeeft die in de specifieke Kerken van dat continent naar voren is gekomen,’ aldus kardinaal Grech.

Lees meer op www.synod.va.

Foto persconferentie via synod.va.