Terugblik Power of Fire 2024

Zaterdag 6 april 2024 verzamelden zo’n 150 vormelingen en hun begeleiders uit ons hele Bisdom zich in Den Bosch voor de Power of Fire dag. Deze jaarlijks terugkerende vormelingendag stond ook dit jaar weer in het teken van ontmoeting met elkaar en het ontdekken van geloof en kerk tijdens het grote Power of Fire spel. De dag begon met een eucharistieviering in de Sint Jan, voorgegaan door monseigneur De Korte en vicaris Lamers. Het kleine maar krachtige tienerkoortje uit Cuijk luisterde de viering met hun enthousiaste muziek op en een deel van de vormelingen had met een eigen bijdrage aan de viering, van misdienaar tot lector, de kans een steentje bij te dragen aan dit plechtige maar opgetogen begin van de dag.

Mgr. De Korte bemoedigde de vormelingen in de preek met o.a. de volgende woorden:
“Jullie hebben de geest al gekregen, helemaal in het begin van jullie geboorte, de “levensgeest” (Psalm 104). Je hebt de Geest gekregen bij het doopsel, toen jullie verbonden zijn geraakt met Christus en met de Kerk en die Geest zal jullie worden geschonken bij het H. Vormsel. Ik denk dat jullie als vormelingen die H. Geest ontzettend goed kunnen gebruiken want jullie zitten in een tussenfase naar de volwassenheid toe en jullie gaan de komende jaren lichamelijk en geestelijk uitgroeien. Jullie gaan allerlei belangrijke keuzes maken rond beroepen, rond relaties en daarbij kun je de kracht van de H. Geest, de geest van God, heel goed gebruiken. Tegelijkertijd hopen wij ook dat de kracht van de geest jullie geloof, jullie christen zijn, jullie verbondenheid met Jezus elke dag opnieuw gestalte zullen geven zoals Petrus en Johannes dat aan het begin van de Kerk ook gedaan hebben. Dat is de betekenis van het vormsel, de betekenis van het sacrament van de H. Geest. In kracht van Hem leven, gelukkig zijn en tegelijkertijd in kracht van Hem Christen zijn. Jezus achterna gaan, het evangelie leven. Zoals Jezus van God hield, zo worden jullie geroepen om van God te houden. Zoals Jezus van mensen hield en dat toonde door woorden van naastenliefde en door daden van naastenliefde, zo zijn jullie ook uitgenodigd om als vormelingen Jezus zichtbaar te maken.”

Het grote Power of Fire spel
Na de viering verplaatste het energieke tienergezelschap zich naar het Sint Janscentrum waar de dag werd voortgezet. Door het succes van de vorige editie is ook dit jaar besloten de dag vorm te geven door een groot spel te organiseren waarbij de parochies 40 opdrachten mogen uitvoeren om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Doel van de opdrachten? Samenwerken, creatief bezig zijn, geloofskennis ophalen en de groepsdynamiek versterken. Zo was een van de opdrachten het uitbeelden en uittekenen van een Bijbelverhaal, werd er geracet met rollators, moest de groep gezamenlijk zo snel mogelijk over de stormbaan en zijn er heel wat ballonnen geknapt, puzzels opgelost en torens van Babel gebouwd.

Krachtvoer en gezegend weer
Tussen de middag kwam er een frietkar om de vormelingen en begeleiders te voorzien van een frietje en een snack waarna ze weer vol energie de rest van de opdrachten hebben proberen op te lossen. Dit alles gebeurde onder de stralende zon, een zegen die de Power of Fire tot nu toe nog ieder jaar mocht ontvangen. Om 15.00u stopte het spel en werden de punten door een vakkundige jury bij elkaar opgeteld. Dit jaar mochten de parochies St. Petrus uit Eindhoven en St. Willibrordus uit Eersel het winnaarsstokje overnemen van de parochie H. Michaël uit Schijndel en de wisseltrofee mee naar huis nemen. De vormelingen kregen als afsluiter nog een sleutelhanger in de vorm van een lampje mee om het licht mee te nemen en te verspreiden in hun omgeving.

Een team van 27 vrijwilligers, waaronder veel jongeren, maakten dat deze dag zo soepel en vreugdevol verliep. Het was een mooie, inspirerende en energieke dag waar met veel plezier door veel vormelingen op wordt teruggekeken.

Foto: Piotr Kemna