Take Care; ontmoetingen van naastenliefde

Afgelopen zondag 8 maart organiseerde Jong Bisdom Den Bosch voor de tweede keer de jongerenactiviteit Take Care in samenwerking met het Jongerenkoor Jocanto en de parochie H. Kruis te Nuenen. We begonnen de ochtend samen in de kerk, alwaar het Jongerenkoor en het parochiekoor zongen in de eucharistieviering. Jongerenwerkster Ingrid van Zeeland: “Samen zijn en doen stond centraal deze dag; we begonnen samen in de kerk, ontmoetten parochianen tijdens het koffie drinken, hadden samen met de Take Care groep een heerlijke lunch en de middag stond in het teken van samen de handen uit de mouwen in de kloostertuin en voetjes van de vloer in het zorgcentrum”.

Voetjes van de vloer
Het andere deel van de groep ging naar zorgcentrum ‘de Akkers’, waar ze gastvrouw / heer mochten zijn bij een culturele middag. Bewoners van hun kamers halen, zorgen voor koffie/thee, maar bovenal zorgen voor ontspanning en samen dansen met elkaar. Lachend en in feeststemming kwamen deze jongeren aan het einde van de middag terug in het parochiecentrum. “Dit was echt zoveel leuker dan ik had gedacht”, was één van de enthousiaste reacties van de jongeren.

Handen uit de mouwen
Twee vrijwilligers vanuit het IVN Nuenen namen een deel van de groep mee naar de kloostertuin, alwaar we onze handen uit de mouwen staken om te snoeien, bladeren en takken op te ruimen en dode takken te verwijderen. Een middag die in het teken stond van samen bezig zijn en aandacht schenken aan de natuur. Er ontstonden gesprekken onderling en het gevoel van ‘samen doen’ overheerste enorm.

“Ik vond het ont-moeten in de zin van ongedwongen samenzijn heel prettig. Op gelijke voet met elkaar aan de slag, lekker de handen in de aarde steken en ondertussen met elkaar kletsen en lachen. Fijn contact met elkaar en de natuur. Die ongedwongen sfeer heb ik mee naar huis genomen”, aldus Lizzy, één van de jongeren van Jocanto.