Synode inspiratie via ‘Luisterend op weg’

Luisterend op weg’ is een initiatief van het bisdom van ‘s-Hertogenbosch, de Konferentie van in Nederland gevestigde Religieuzen en het Netwerk Katholieke Vrouwen om daar in Nederland vorm aan te geven. Een kerk waar ieders verhaal gehoord wordt en waar ieder zijn of haar steentje aan bijdraagt, geïnspireerd door de Heilige Geest: dat is de essentie van een synodale kerk. Paus Franciscus nodigt ons uit om deze weg te gaan middels het wereldwijde synodale proces dat in 2021 begon.

Op de website en in de nieuwsbrief van ‘Luisterend op weg’ zijn inspirerende berichten te lezen over de synode, over synodaliteit en hoe synodaliteit wordt ingeoefend.

Instrumentum Laboris
Het werkdocument voor de synode, het zogenaamde Instrumentum Laboris, is vertaald naar het Nederlands. Dit document vormt de leidraad voor de besprekingen tijdens de synode die plaatsvindt van 4 tot en met 29 oktober in Rome. Het is een tekst die niet alleen relevant is voor de deelnemers aan de synode, maar voor alle gelovigen. De Nederlandse vertaling staat op de website van de synode van het vaticaan. De tekst is daar te downloaden.

Pastoor Seidel over het synodaal gesprek in Helmond

“Er wordt weer gelachen en je voelt dat er iets goeds is ontstaan”, aldus pastoor Seidel van Helmond. In deze parochie is men synodaal met elkaar in gesprek gegaan over de toekomst van de Pauluskerk, een moeilijk thema. Het gesprek is geïnspireerd door het synodaal proces dat paus Franciscus heeft ingezet. En wat blijkt? Er wordt weer gelachen, het gemopper is verdwenen. Er wordt van harte gevierd, het geloof gedeeld en zo gaan de parochianen met elkaar op weg naar de toekomst. Lees hier verder.

Luister, de pot met meel kan niet op

Ellen Kleinpenning, verantwoordelijk voor opleidingen en vorming bij het bisdom van ‘s-Hertogenbosch, legt een verbinding tussen het synodaal proces en het verhaal van de weduwe van Sarefat en haar ontmoeting met de profeet Elia. Over olie en meel in overvloed. Lees hier verder.

Klik hier voor de laatste nieuwsbrief van ‘Luisterend op weg’