Plechtigheid van de uitverkiezing van de geloofsleerlingen

In menig parochie staat de voorbereiding van kinderen op hun eerste Communie en Vormsel hoog op de agenda. Er zijn ook een aantal geloofsgemeenschappen waar volwassenen worden voorbereid op hun opname in de R.K.-Kerk in het zogenaamde catechumenaat-traject. Tegelijk zijn er volwassenen die op latere leeftijd alsnog het H. Vormsel wensen te ontvangen. Voor zowel het catechumenaat als het vormsel voor volwassenen zijn er naast de bijeenkomsten in de parochie ook plechtigheden op diocesaan niveau.

In de veertigdagentijd is vanouds de Plechtigheid van de Uitverkiezing verricht door de bisschop in de kathedraal. Deze plechtigheid is bestemd voor geloofsleerlingen die zich voorbereiden op hun doopsel met Pasen. Zondag 18 februari 2024 om 10.00 uur in de Sint-Janskathedraal te ’s-Hertogenbosch.

Een kandidaat kan zich aanmelden voor deze plechtigheid middels het formulier aanvraag tot opname in de R.K.-Kerk’.

De bisschop zal tijdens de eucharistieviering op het Hoogfeest van Pinksteren het Heilig Vormsel toe dienen aan volwassenen. Uitgenodigd voor deze plechtigheid zijn R.-K.-gedoopte volwassenen die hun initiatie in de R.-K- Kerk willen voltooien alsook (niet R.-K) gedoopte volwassenen die opgenomen willen worden in de volledige gemeenschap met de R.-K. Kerk. Zondag 19 mei 2024 om 10.00 uur in de kathedrale basiliek van Sint-Jan Evangelist te ’s-Hertogenbosch.

Een R.K.-kandidaat kan zich aanmelden voor deze plechtigheid middels het formulier aanvraag tot ontvangen van het Vormsel’.
Een niet R.K.-gedoopte kandidaat kan het formulier ‘aanvraag tot opname in de volledige gemeenschap met R.K.-Kerk’.

Aanmeldingsformulieren sturen aan: Bisdom van ’s-Hertogenbosch, t.a.v. secretariaat, postbus 1070, 5200 BC ’s-Hertogenbosch. Voor vragen over de liturgie kunt u contact opnemen met de heer F. van Genugten.

foto: Ramon Mangold