PinksterChallenge in de parochies voor het hele gezin: “Voorbij de stilte”

Opname voor de PinksterChallenge met bisschop De Korte

Ontmoet de vrienden van Jezus en ontdek met hen wat er ná Pasen gebeurt. In de PinksterChallenge 2022 volg je Jezus’ vrienden voorbij de stilte. Ook dit jaar heeft het familiepastoraat van Bisdom ‘s-Hertogenbosch in samenwerking met de Heilige Franciscusparochie in de Bommelerwaard een online spel gemaakt. Met deze PinksterChallenge daag je als parochie je gezinnen uit om aan de slag te gaan met het verhaal na Pasen. Het is het verhaal van Hemelvaart en Pinksteren, het verhaal na de stilte van Hemelvaart.

Het spel
Net als tijdens de PaasChallenge 2021 is deze PinksterChallenge een online groepsspel. De begeleider of begeleiders coördineren het spel en de deelnemers nemen het vanuit hun eigen huis tegen elkaar op. Hiervoor heeft iedereen een smartphone en enkele voorwerpen nodig.

Het is ook mogelijk om de PinksterChallenge offline, samen in één ruimte te spelen. Hiervoor heb je alleen een smartphone een beamer en enkele voorwerpen nodig.

Het verhaal
De deelnemers volgen de leerlingen na de dood en verrijzenis van Jezus. Iedere leerling heeft een eigen karakter, twijfels en angsten. Het is een groep vrienden die door moet gaan na een overweldigende gebeurtenis met een vriend. Samen ontdekken we hoe moeilijk deze reis was en wat dit verhaal voor ons in onze tijd betekent. We ontmoeten de Emmaüsgangers, varen mee met Thomas, we zijn erbij als Jezus zijn vrienden verlaat én als Hij zijn Helper stuurt. We beleven de stilte en ervaren hoe de vrienden de hoop en kracht vinden om steeds weer door te gaan.

Het thema
Het thema van de PinksterChallenge is: ‘Voorbij de stilte’. Dit thema past bij de huidige tijd en natuurlijk bij het verhaal van Hemelvaart en Pinksteren. De vrienden van Jezus krijgen in een korte tijd te maken met veel veranderingen. Steeds moeten zij zich aanpassen aan de gebeurtenissen die hen overkomen. Telkens vallen de vrienden stil, waarna ze hun vertrouwen hervinden. Bijvoorbeeld in het verhaal van de Emmaüsgangers herkennen de vrienden Jezus pas op het moment dat zij stilzitten. In het verhaal van Thomas zien we dat er na de stilte van Jezus’ dood, herkenning komt. Tot slot is het Hemelvaart en valt er opnieuw een stilte. Met Pinksteren krijgen de leerlingen dan de kracht om na deze stilte verder te gaan. Ook wij mogen voorbij de stilte van de coronacrisis. We mogen leren na een lange stilte ons leven net als de vrienden weer en anders op te pakken, vol hoop en kracht, met hulp van de Heilige Geest.

Details
Doelgroep: Het spel is leuk voor iedereen: communicanten, vormelingen, misdienaars, tienergroep, gezinnen of andere groepen uit uw parochie.

Nodig:

• Begeleider met smartphone met WhatsApp;
  • Per deelnemend gezin of deelnemer: een mobiele telefoon met WhatsApp;
  • Digitaal materiaal (zelf printen voor begeleider)
    • Scorebord
    • Opdrachten
    • Speluitleg

Duur: 60 tot 90 minuten

De parochies ontvangen, in de week van 18 april het handboek, waarin alles wordt uitgelegd. Hiernaast kunt u vanaf die week gebruikmaken van een promotiepakket voor verschillende media. De PinksterChallenge is speelbaar vanaf Hemelvaartsdag, donderdag 26 mei 2022 tot en met Tweede Pinksterdag 6 juni 2022. Voor meer informatie kunt u mailen naar Ingrid van Meer van Bisdom ’s-Hertogenbosch.