Peerke Donders in Tilburg

Meestal werkt familiepastoraat voor en in parochies, en ontmoeten we ouders en pastorale teams. Maar één keer per jaar organiseren we een dag voor de gezinnen. Dat was zaterdag 2 juli, in Tilburg, met een dag rond de plaatselijke zalige Petrus (Peerke) Donders. Allereerst hebben we het mooiste weer van de wereld cadeau gekregen. Zonnig, en niet te warm. Uit alle hoeken van ons bisdom kwamen pelgrims naar de Sint Dyonisiuskerk, de Goirkese kerk. Daar vertelde Paul Spapens over Peerke. Mgr. Mutsaerts vertelde over het Godsvertrouwen van Peerke: hoe durfde hij toch al die sprongen in het onbekende aan? Het verhaal van vijf broden en twee vissen helpt ons om dit te begrijpen.

Daarna zijn er in en rond de kerk workshops over allerlei onderwerpen, waarbij je op eigen tempo langs kunt lopen en deel kunt nemen. Je kunt een bloedige wond laten schminken bij de EHBO, en deze verbinden. Je kunt kiezen of Peerke held of heilige is. Meedoen met een familiespel, en boten bouwen. Bijzonder is het bordje dat lijkt op een bordje van het boerenbont servies, maar ook symbolen van slavernij en bevrijding laat zien. Je kunt weven en meewerken aan een grote krijttekening. Heel divers. Rond 12.00 uur begeeft iedereen zich naar het Peerke Donders park. Daar is de picknick. Daarna zijn er workshops die geïnspireerd zijn op de werken van barmhartigheid. Deze workshops duren wat langer. Je hoort over de muziek van Suriname, er wordt gedanst, kleding wordt hersteld, en we staan stil bij wat het betekent vreemdeling te zijn in dit land. Veel plezier is er bij de dorstigen laven, waar een waterrace gaande is, en bij de hongerigen te eten geven. Daar is een quiz en iedereen maakt kennis met typisch Surinaamse ingrediënten.

Tenslotte vieren we samen in het park, met veel nieuwe misdienaars. Bijzonder is dat iedereen zo aandachtig is. Na de mis zijn er Surinaamse hapjes, kan iedereen zijn stickervel compleet maken, en gaan we tevreden naar huis. Zoals iemand zei: ‘Het was een fijne dag om op een andere manier met geloof bezig te zijn, in een ontspannen sfeer.’

Klik hier voor de laatste nieuwsbrief met verslag van de dag

Volgend jaar komen we bij elkaar op zaterdag 1 juli.
Zet het alvast in je agenda! Waar en hoe, dat is nog een verrassing.