Paus Franciscus stuurt kerstboodschap voor Bossche Kerstnachtmis

Boodschap paus Franciscus
Paus Franciscus heeft een speciale kerstboodschap gestuurd voor de Bossche Kerstnachtmis. Bisschop Gerard de Korte heeft dit pauselijk schrijven recent ontvangen en zal aan het begin van de viering de boodschap van paus Franciscus voorlezen. “Het is zeer bijzonder en een grote eer om dit schrijven van paus Franciscus te mogen ontvangen en door te geven aan alle mensen van goede wil juist in deze onzekere tijd”, aldus bisschop De Korte. De boodschap van paus Franciscus is na de Nachtmis terug te lezen op deze website.

Bossche Sint-Janskathedraal voor één avond de grootste parochiekerk van Europa
De Nederlandse vertaling van de in het Frans geschreven brief is bedoeld voor alle Nederlandse en Europese kijkers van de Pontificale Nachtmis uit de Sint-Janskathedraal. Kijkers en geen bezoekers aangezien de nachtmis niet publiekelijk toegankelijk is vanwege de coronamaatregelen van de Nederlandse bisschoppen als gevolg van de lockdown. De Pontificale Nachtmis van Kerstmis uit de Bossche Sint-Janskathedraal zal dit jaar waarschijnlijk vele honderdduizenden kijkers hebben. De viering wordt in de nacht van 24 op 25 december om 23.55 uur live op de nationale televisie (NPO 2) uitgezonden door de KRO-NCRV voor al diegenen die de Nachtmis willen meevieren en niet naar hun eigen parochiekerk kunnen. Op hetzelfde moment wordt de viering vanuit ’s-Hertogenbosch ook in Eurovisie-verband live uitgezonden in verschillende Europese landen waardoor veel kijkers met de Bossche Nachtmis verbonden zijn. De Sint-Janskathedraal zou zich voor één avond de grootste parochiekerk van Europa kunnen noemen. De kerstboodschap van paus Franciscus is bedoeld voor alle kijkers in Nederland en in Europa.

Thuis de geboorte van Jezus meevieren
Met inachtneming van de coronamaatregelen zal op een feestelijke wijze de geboorte van Jezus gevierd worden in de Bossche Sint-Janskathedraal. Bisschop Gerard de Korte is de hoofdcelebrant van de pontificale Nachtmis. Plebaan Vincent Blom concelebreert en de diakens Vladimir Palte en Tim Bangert assisteren in deze viering. De liturgische muzikale ondersteuning wordt verzorgd door de Schola Cantorum ‘Die Sangeren Onzer Liever Vrouwen’ en het Koperkwartet onder leiding van rector cantus Jeroen Felix. Véronique van den Engh bespeelt het orgel. De vaste gezangen komen uit de Missa Ad Modum Tubae van Albert de Klerk. De kijkers worden van harte uitgenodigd om vanuit huis via de televisie mee te vieren. Het misboekje met alle teksten en gezangen is hier te te downloaden.

Bijzondere kerststal Sint-Jan gesloten
Jaarlijks wordt er een bijzondere kerststal in de Sint-Janskathedraal gebouwd met ruim honderd opgezette dieren. Dit jaar is dat gebeurd rond het thema “Het Kind dat volkeren verbindt”. Vanwege de coronamaatregelen is de kerststal gesloten, maar zullen er tijdens de televisieviering beelden van deze prachtige kerststal te zien zijn.

foto: Ramon Mangold