Nieuwe datum voor Ad Limina bezoek van de Nederlandse bisschoppen

Donderdag 3 juni hebben de Nederlandse bisschoppen van de nuntiatuur een nieuwe datum ontvangen voor hun Ad Limina bezoek, dat in eerste instantie in maart 2021 zou plaatsvinden. Het bezoek aan Rome is in verband met de coronapandemie uitgesteld naar 31 januari tot en met 5 februari 2022.

De pandemie heeft de planning voor de Ad Limina bezoeken omver gegooid. Bij het eerste bericht over het geplande bezoek in maart, werd er echter al rekening mee gehouden dat het bezoek mogelijk verplaatst zou moeten worden.

Ook nu wordt aangegeven dat de nieuwe datum onder voorbehoud is van de ontwikkelingen in de coronapandemie. Bij ongewijzigde omstandigheden zal het bezoek echter op de aangekondigde datum plaats zal vinden.

Eeuwenoud gebruik
Bij een Ad Limina brengen de bisschoppen een gezamenlijk bezoek aan de graven van de apostelen Petrus en Paulus in Rome en vieren daar de eucharistie. De bisschoppen spreken tijdens hun bezoek met paus Franciscus en met de verschillende departementen van de Romeinse curie. Het laatste Ad Limina bezoek van de Nederlandse bisschoppen was in december 2013. Het is een eeuwenoud gebruik dat bisschoppen de graven van Petrus en Paulus in Rome bezoeken en sinds het Tweede Vaticaans Concilie wordt dit bezoek door de bisschoppen van een Kerkprovincie gezamenlijk afgelegd. Gebruikelijk is het om dit minimaal een keer in de vijf jaar te doen.

Terugblikken op het Ad Limina bezoek van de Nederlandse bisschoppen in 2013 kan met deze speciale uitgave in de serie Kerkelijke Documentatie. De teksten uit deze uitgave zijn ook hier te vinden: rkkerk.nl/publicaties.

Foto: Ramon Mangold, Ad Limina 2013, kardinaal Eijk spreekt met de pers net na de audiëntie bij paus Franciscus.