Nieuw wapenschild voor bisschop De Korte in de kathedraal

Bisschop De Korte is op 13 juni 1955 geboren in Vianen. Vandaag viert hij in dankbaarheid zijn 68e verjaardag. Aan het einde van de ochtendmis in de Sint-Janskathedraal sprak plebaan Vincent Blom de jarige bisschop toe. Naast de gelukwensen voor een mooi en gezegend levensjaar werd door de plebaan namens het kerkbestuur een nieuw wapenschild aangeboden aan bisschop De Korte.

Frater Leo Disch van de abdij St. Benedictusberg in Vaals heeft het huidige schild vervaardigd. Femke Rinkel vervaardigde de tekst onder het wapenschild.

In de kooromgang van de Sint-Jan hangen sinds de jaren 50 van de vorige eeuw de wapenschilden van de bisschoppen van ’s-Hertogenbosch die sinds het herstel van bisschoppelijke hiërarchie in 1853 in ‘s-Hertogenbosch hebben geresideerd. Het was plebaan Van Susante die het initiatief nam om deze wapenschilden te laten vervaardigen. Het onderstreept de Sint-Jan als bisschopskerk. Van de huidige bisschop ontbrak het schild. Nu is de galerij compleet.

Na afloop van de viering heeft Mgr. De Korte het wapenschild onthuld en ingezegend. Moge de wapenspreuk Confidens in Christo velen inspireren: In vertrouwen op Christus.

Voor het aanbieden van het wapenschild zie hieronder: