Mgr. Mutsaerts 12,5 jaar bisschop

Zaterdag 18 maart was het 12,5 jaar geleden dat Mgr. Rob Mutsaerts tot bisschop werd gewijd. Dit koperen bisschopsjubileum werd op verzoek van Mgr. Mutsaerts niet groots gevierd in de Sint-Janskathedraal maar gevierd in de Sint-Petruskerk te Oisterwijk, waar de hulpbisschop pastoraal actief is. Mgr. Mutsaerts vierde samen met Mgr. De Korte afgelopen zondag – de vierde zondag van de veertigdagentijd – de eucharistie met daarin aandacht voor de voorbereiding op Pasen, Sint Jozef als patroon van de parochie en het koperen bisschopsjubileum.

Luisteren en dankbaarheid
De evangelielezing van deze zondag over de genezing van de blinde (Johannes 9, 1-39) loopt uit op een twistgesprek over zien, blind zijn, zonde en iemands levenswandel. De hulpbisschop concentreerde zich in zijn homilie juist op het luisteren in dit gesprek: “Werd er wel geluisterd naar de blinde? Écht geluisterd naar zijn getuigenis? Werd er echt geluisterd naar wat Jezus te zeggen had?” Door de Bijbel en de Traditie zijn er steeds mensen die luisteren naar God en zich tot instrument lieten maken van zijn werk.

“Ik had een late roeping. Mgr. Ter Schure sprak dat tegen en zei dat ik geen late roeping had maar pas laat had geantwoord. Had ik al eerder naar Gods roepstem kunnen luisteren?”, aldus Mgr. Mutsaerts.

Hij vervolgde zijn preek en schetste de weg die hij gegaan is vanaf zijn roeping tot dit moment van zijn koperen bisschopsjubileum en zei hierover: “Als ik terugkijk vanaf het moment van mijn priesteropleiding tot nu, dan ben ik vooral enorm dankbaar!”

Felicitatie
Aan het einde van de viering sprak Mgr. De Korte de jubilerende hulpbisschop toe: “Zaterdag 18 maart was de eigenlijke dag. Maar toen liep de hulpbisschop met vrienden naar Amsterdam voor de Stille Omgang, maar mooi dat wij vandaag op deze feestdag samen Eucharistie kunnen vieren.” De bisschop verwees naar de wapenspreuk van Mgr Mutsaerts: “bij uw wijding heeft u als wapenspreuk gekozen “de waarheid zal jullie vrij maken”. De christelijke waarheid is een persoon, het om Jezus Christus. Het is duidelijk dat u, Mgr. Mutsaerts leeft vanuit dat fundament”.

“Wie geen vreemdeling in katholiek Jeruzalem is, weet dat de hulpbisschop en ikzelf over zaken anders denken. Over het beleid van paus Franciscus en de toekomst van de Kerk. Maar dit verschil in visie kan samengaan met goede persoonlijke verhoudingen. Dat heeft ook te maken met het vriendelijk karakter van de hulpbisschop. En dat geldt voor de bisschop ook wel,” zei bisschop De Korte met een knipoog.

Vooruitkijkend sprak de bisschop: “Nu op weg naar het 25-jarig bisschopsjubileum. Mgr. Mutsaerts zet zich graag in voor de jeugd. Niet alleen sportief met jongeren op het voetbalveld. Maar vooral ook catechetisch. Zoeken naar wegen om jonge mensen met Christus en het evangelie in aanraking te brengen. Wij bidden om Gods zegen voor de toekomst. Van harte gefeliciteerd met dit jubileum.”

Na de viering was er in het parochiecentrum een gezellig samenzijn om de jubilaris onder het genot van een hapje en een drankje te feliciteren.

Bisschopswijding
Op 10 juli 2010 werd Mgr. Mutsaerts door paus Benedictus XVI benoemd tot hulpbisschop van ’s-Hertogenbosch. Hij werd, samen met Mgr. Jan Liessen, op 18 september 2010 in een volle Sint-Janskathedraal tot bisschop gewijd door Mgr. Hurkmans, Mgr. Wiertz en Mgr. Lescrauwaet msc.

foto: Ramon Mangold

Voor meer foto’s (Wim Koopman) van de bisschopswijding: klik hier.