Het Wereldjongerendagen-kruis komt naar het bisdom van ’s-Hertogenbosch

Op dit moment (van 14 oktober tot 6 november 2022) maakt het (Nederlands) Wereldjongerendagenkruis een tour door Nederland. Het vier meter hoge kruis is een herkenbaar onderdeel van een landelijke pelgrimstocht door de bisdommen op weg naar de Wereldjongerendagen (WJD) die begin augustus 2023 in Lissabon plaatsvinden. De pelgrimstocht van het kruis nodigt uit om de boodschap van vrede, verzoening en verlossing door te geven.

Nederlands WJD-Kruis
Vlak voor de eerste editie van de Wereldjongerendagen in 1983 gaf paus Johannes Paulus II een houten kruis aan de jongeren. Sindsdien trekt dit kruis de hele wereld rond en heeft het een speciale plaats bij elke editie van de WJD. Eind 2003 was dit WJD-kruis voor het laatst in Nederland. In de zomer van 2022 is er vanaf de plek van het originele WJD-kruis in Rome een Nederlands WJD Kruis – gemaakt door een jongere uit ons bisdom – uitgezonden. Dit kruis is door de Katholieke Studenten Nijmegen met 27 personen naar Nederland gezonden.

Twee etappes in ons bisdom
Op woensdag 26 oktober zal het WJD-kruis aankomen in ons bisdom en een eerste tussenstop maken op Mariënkroon, Nieuwkuijk. De volgende dag zal het via het stadsklooster én de St. Jan te Den Bosch naar Rosmalen gaan om vervolgens op vrijdag 28 oktober drie tussenstops te hebben: de Catharinakerk in Eindhoven, parochie Geldrop én Helmond. Op zaterdag 29 oktober is het einde van de eerste etappe in de parochie van Asten, beginnend bij mariabedevaart Ommel.

Na het weekend –het WJD kruis is dan in bisdom Roermond– zal het via de oostkant van ons bisdom terugreizen naar het bisdom Utrecht. Op dinsdag 1 november is er een tussenstop in de parochie Cuijk, waarbij ook de Mariagrot in Katwijk wordt bezocht om vervolgens de tweede etappe bij de Katholieke Studenten Nijmegen af te sluiten op 2 november.

De hele tour kan via www.wjd.nl gevolgd worden. Op een interactieve kaart staan alle locaties waar het WJD kruis langskomt. Tijdens de dagen is Jong Katholiek actief op Instagram, Facebook en Twitter met de hashtag #wjdkruis.

Na de tour
Op zondag 6 november wordt de tour afgesloten met een feestelijke ontmoeting in Utrecht. Na de tour blijft het WJD-Kruis zichtbaar en dat wel heel dichtbij. Het WJD-Kruis zal diezelfde avond namelijk een mooi plaatsje krijgen in de St. Janskathedraal in ‘s-Hertogenbosch bij het beeld en reliek van paus Johannes Paulus II (de grondlegger van de Wereldjongerendagen). In ieder geval tot aan de internationale WJD in de zomer van 2023 zal het daar staan en beschikbaar zijn om te lenen, om zo de Wereldjongerendagen dichtbij huis te halen. Meer informatie over het lenen hiervan volgt na de tour!

Van harte welkom om bij een van de negen tussenstops (met eventuele jongeren) aan te sluiten. Concrete tijden en programma zijn op te vragen bij jongerenwerkster Ingrid van Zeeland via ivzeeland@bisdomdenbosch.nl of 073 523 20 61 (ook bereikbaar op Whatsapp) of via de (parochie)informatie van de verschillende tussenstops.

Specifieke tussenstopinformatie
Hierbij een aantal links naar specifieke tussenstopinformatie. Staat de gezochte tussenstop er niet tussen, neem dan contact op met jongerenwerkster Ingrid van Zeeland.

Focolarebeweging / H. Augustinusparochie (locatie: Mariënkroon, Nieuwkuijk)
Avond van het WJD-kruis in Mariënkroon (google.com)
Franciscaans Jongerenwerk / St. Jan Parochie (locatie: Stadsklooster San Damiano & St. Janskathedraal)
Sint Jorisparochie (locatie: St. Catharinakerk Eindhoven)