Het avontuur in de natuur

Zondag 3 november vond de tieneractiviteit Teens Together plaats, met als thema: ‘Op avontuur in de natuur!’

20 tieners hadden zich om 10.15 uur verzameld in de Franciscusparochie in Asten. Een beetje onwennig en de kat uit de boom kijkende namen ze deel aan een keuze-spel onder leiding van Stéphanie. Keuzes als ‘Enzo Knol of StukTV’ , ‘bidden of zingen’, ‘YouTube of Netflix’ en ‘Stilte of veel geluid’ kwamen voorbij. Naarmate er meer keuzes werden gemaakt, stonden de tieners steeds opener naar elkaar.

De groep sloot om 11.00 uur aan bij de eucharistieviering in de H. Maria-presentatiekerk. Vicaris-generaal Lamers was naar Asten gekomen om met de tieners mee te vieren. Een warm woord van welkom door pastoor Scheepers onderstreepte het gastvrije gevoel. De viering werd prachtig opgeluisterd door Common Voice. Zoals Patrick, medewerker Jong Bisdom Den Bosch, in zijn dankwoord zei: ‘Hoe kan het ook anders in Asten, het klonk als een klok.’

Voordat de tieners op avontuur trokken, werd de nodige energie aangevuld tijdens de lunch. Cafetaria ’t Stationneke bood daarbij de juiste uitkomst. Na het welbekende frietje met een snack vertrokken de tieners naar de Groote Peel.

Vanaf het buitencentrum de Pelen vertrokken er 2 groepen van tieners en begeleiders de Peel in.
Twee enthousiaste gidsen vertelden en lieten de tieners ervaren, hoe het gebied door de jaren heen veranderd is. Zowel door de mens als de natuur zelf. De droogte van de afgelopen 2 zomers en de gevolgen daarvan zijn in de Peel goed zichtbaar. Tieners en begeleiders waren ervan onder de indruk.

De werkgroep kijkt dankbaar terug op een mooie dag met de aanwezige tieners. Volgend jaar hoopt de werkgroep weer een grote groep enthousiaste tieners te mogen ontmoeten.