Gelovigen opgeroepen voor nieuwe synode-consultatie

Toen afgelopen oktober aan het eind van de synodale vergadering in Rome het synthesedocument ‘Een synodale kerk op zending’ verscheen, werd daarbij niet aangereikt hoe dit document onder alle gelovigen besproken moest worden. Om hier richting aan te geven werd in december vanuit Rome een ‘routekaart’ gepubliceerd met een concreet stappenplan, dat twee sporen bevat:

1. De lokale geloofsgemeenschappen worden opgeroepen om na te denken over hoe te groeien als synodale kerk:
    reflectie op hoe vorm gegeven kan worden aan medeverantwoordelijkheid; ieder naar zijn/haar talenten en charisma?
    verbreding en verdieping van synodaliteit in missionair perspectief: hoe kun je synodaliteit inoefenen en hoe doe je dat samen met anderen en vooral met groepen, die nog nauwelijks of niet gehoord worden?
    Het gaat in deze fase van de synode dus nadrukkelijk over synodaliteit en hoe de gevraagde reflectie op een synodale wijze kan plaatsvinden.
  2. Daarnaast worden de professionals en de professionele organisaties uitgenodigd om een aantal specifieke thema’s en onderwerpen nader te onderzoeken en uit te diepen.

Binnenkort worden de parochies in alle bisdommen opgeroepen en uitgenodigd om deel te nemen aan de nieuwe consultatieronde. Ter ondersteuning en ter aanvulling van dit landelijke proces wordt vanuit ‘Luisterend op weg’ (www.luisterendopweg.nl) handvaten aangereikt om het synthesedocument inzichtelijk en bespreekbaar te maken.

Ga dus aan de slag met de consultatieronde,

plan en organiseer in de maanden februari en maart 2024 rondetafelgesprekken:

thuis in kleine kring, met familie of vrienden,

in de parochie of in een ander gezelschap.

Het resultaat van alle gesprekken moet vóór 15 april 2024 worden aangeleverd bij de betreffende bisdommen, die een samenvatting hiervan naar Rome sturen.

Gedurende deze consultatieronde zal op 2 maart 2024 in het Sint-Janscentrum een landelijke rondetafelbijeenkomst plaatsvinden over de synodevragen die deel uitmaken van het landelijk proces.
Deze dag wordt door het Netwerk Katholieke Vrouwen (NKV) samen met de KNR en het bisdom van ‘s-Hertogenbosch georganiseerd.
Hiervoor ontvangt u de komende dagen een separaat bericht om u aan te melden.