Geloofsgesprek met bisschop Gerard de Korte

Geloofsgesprekken met bisschop Gerard de Korte door Leo Fijen in het bisdom van ‘s-Hertogenbosch.

Op 5 maart 2016 werd bekend gemaakt dat Mgr. De Korte de nieuwe bisschop van ‘s-Hertogenbosch werd. Bij die gelegenheid werd hij – vergezeld door Mgr. Hurkmans – begroet op de dak van de Sint-Janskathedraal door de Commissaris van de Koning en de burgemeester.

Foto: Ramon Mangold

2016
Op 14 mei 2016 werd bisschop Gerard de Korte geïnstalleerd als nieuwe bisschop van bisdom Den Bosch. Vlak na zijn installatie – of anders gezegd: de inbezitname van zijn zetel – werd Mgr. De Korte geïnterviewd voor het Geloofsgesprek door Leo Fijen. In dit geloofsgesprek werd teruggekeken naar deze bijzondere plechtigheid en naar uitspraken van de homilie.

2024
Binnen de Nederlandse Bisschoppenconferentie is Mgr. De Korte referent voor Kerk en Samenleving. De verschillende geloofsgesprekken die volgden gingen of over het bisdom van ‘s-Hertogenbosch of over de ontwikkelingen binnen Kerk en maatschappij. “Een belangrijk moment in de Geloofsgesprekken was de benoeming van Gerard de Korte tot bisschop van ‘s-Hertogenbosch. 8 jaar later staat hij daar weer, de balans opmakend van de rol van de kerk in de samenleving”, aldus Leo Fijen. Voor het geloofsgesprek zijn Leo Fijen en bisschop De Korte het dak van de Sint-Janskathedraal opgegaan via de “avontuurlijke klim” om daar met elkaar in gesprek te gaan. Het laatste geloofsgesprek van Leo Fijen in het bisdom van ‘s-Hertogenbosch. Klik hier om dit geloofsgesprek terug te kijken.