Driekoningenzingen

Een koning die zingt kun je nog wel begrijpen, maar als het om drie koningen gaat dan is er wel iets bijzonders aan de hand. Want drie zingende koningen zie je niet iedere dag. Dat drie koningen zingen kan dan ook een aankondiging zijn van iets groots, dat staat te gebeuren. Het gaat in dit geval om het project Driekoningen zingen. Met het kerkelijke feest van Driekoningen vieren we dat de geboorte van Jezus geopenbaard is aan alle mensen.

Wat is het?
Driekoningenzingen is een jaarlijks terugkerende activiteit die parochies kansen biedt om kinderen en gezinnen mee te nemen in het geloof, op catechetisch, liturgisch, missionair en diaconaal gebied. Deze activiteit helpt de kinderen en hun ouders te groeien in geloof. Ze wil hen de vreugde van het geloof laten ervaren, en laten delen met andere mensen, zowel binnen als buiten de kerk.

Hoe werkt het?
In de kersttijd, speciaal met het feest van Epifanie (Driekoningen) worden kinderen en gezinnen vanuit de parochie uitgezonden met de boodschap van Gods liefde. Kinderen gaan zingend van deur tot deur om de blijde boodschap te delen met alle mensen. Bij elk huis waar ze komen, laten zij een huiszegen of een attentie achter (zoals een kerstgedachte of een sterretje). Mogelijk wordt hun bezoek beantwoord met een geldelijke gave. Deze is bestemd voor een zelfgekozen goed doel hier dichtbij of in een ander werelddeel. Een mooie manier om de kerstboodschap concreet te maken.

Wat willen wij bereiken?
Wij willen de Kerk naar buiten brengen. Deze activiteit is een kans om Kerk en maatschappij  te verbinden. Wij willen kinderen op een ongedwongen manier de blijde boodschap van Kerst laten delen met mensen dichtbij huis en ver weg. Wij laten de kinderen ervaren dat ze een belangrijke bijdrage leveren aan de realisatie van Gods koninkrijk  op aarde.

Voor wie bedoeld?
Deze activiteit is voor iedereen bedoeld. Kinderen en gezinnen zowel als ouderen. Katholieken en niet Katholieken. Gelovigen en niet gelovigen. Parochies, vrijwilligers zijn onmisbare partners voor het slagen van dit activiteit.

Hoe kan ik meedoen?
Vind je het een leuke activiteit voor de kindernevendienst, gezinsviering, communie-voorbereiding of vormselvoorbereiding in jouw parochie? Meld je dan rechtstreeks aan bij pater Charles cebaasse@bisdomdenbosch.nl  of via familiepastoraat@bisdomdenbosch.nl.

Kijk op www.driekoningenzingen.nl voor meer informatie en kom samen met pater Charles en het familiepastoraat online op maandag 31 oktober van 19.00 tot 19.30 uur.
Laat weten dat je komt en we sturen je een link.