‘De Thuisgevers’

Nederland kampt met een opvangcrisis van statushouders (erkende vluchtelingen). De organisatie ‘De Thuisgevers’ is een initiatief waarin samen met kerken en andere maatschappelijke organisaties wordt gezocht naar mogelijke huisvestingsplekken. Dat is geen gemakkelijke opgave. De Thuisgevers zoeken naar (tijdelijk) onderkomen voor statushouders.

Vanuit het bisdom zijn de besturen van parochies en PCI-en opgeroepen om ook te kijken of er ruimte voor huisvesting te vinden is, die beschikbaar gesteld kan worden aan statushouders. En wellicht heeft u ook nog een idee! De onderkomens dienen aan specifieke voorwaarden te voldoen. De Thuisgevers geven aan zich te richten op kwalitatief hoogwaardige huisvesting waaronder verstaan wordt: een eigen entree, privacy, eigen kookgelegenheid en sanitair. Via De Thuisgevers kan ook worden gezorgd voor aanvullende sociale begeleiding. Meer informatie over het initiatief is te vinden op de website van de thuisgevers. Hier kunt u zich ook inschrijven voor een inspiratiesessie. Deze sessies maken u vertrouwd met dit Initiatief de Thuisgevers, en zijn digitaal, vrijblijvend en kosteloos.

Eerder dit jaar vroegen de Nederlandse Bisschoppen in een brief aandacht voor hulp aan vluchtelingen in Nederland. In deze brief werd ook benadrukt dat gastvrijheid vele vormen kent. Statushouders zijn onze medemensen die een leven opbouwen in Nederland. Het hebben van oprechte aandacht, gesprek en belangstelling is wezenlijk in het betonen van naastenliefde. Elkaar ontmoeten is hierbij cruciaal. Dit kan tijdens vieringen en daarbuiten. En in de afgelopen jaren zijn prachtige initiatieven ontstaan! Laten we uit deze voorbeelden putten om te kijken wat nu mogelijk is.

Nu blijven de statushouders in asielcentra wonen, omdat er voor hen geen woonruimte is. Het is een van de oorzaken waardoor de uitstroom uit asielzoekerscentra stokt en er voor mensen die naar Nederland gevlucht zijn te weinig plaats is in asielzoekerscentra. Als we statushouders aan een nieuw bestaan helpen, komt er ruimte voor andere mensen die asiel aanvragen en zijn noodopvanglocaties hopelijk niet nodig.

De essentie van de Thuisgevers samengevat:

1. Tijdelijk huisvesten van statushouders (erkende vluchtelingen met een verblijfvergunning)
  2. Daarnaast bieden van sociale begeleiding, in aanvulling op wat de lokale overheid daarin doet.
  3. Het is uiteraard aan de parochies of ze voor 1 of 2 gaan of voor beiden; al dan niet in samenwerking met andere kerken / maatschappelijke organisaties.
  4. Een Thuisgeef-initiatief is op zijn minst kostenneutraal voor de kerk / parochie.
  5. Hulp en advies vanuit de Thuisgevers is geheel kosteloos.

Dorothy Day and The Holy Family of the streets @Kelly Latimore (website)