BLOG: WAT MAAKT JOU KATHOLIEK? (juli 2021)

De zomer is inmiddels in volle glorie gearriveerd, en iedereen is aan het genieten van het mooie weer én de versoepelingen. Het leven gaat steeds meer terug naar “normaal”, wat dit ook moge zijn. Mijn agenda begint langzaam vol te stromen met sociale afspraken, en waar ik in het afgelopen jaar regelmatig tijd kon vinden om samen te zijn met God, merk ik dat dit nu even wat moeilijker gaat. Dit roept weer grote vragen bij mij op, waarvan de belangrijkste eigenlijk is: Hoe leef ik nou mijn katholiek-zijn?

Ik geloof dat hier geen kant-en-klaar antwoord op is. God heeft ons allemaal andere talenten meegegeven, waardoor iedereen op een andere manier het leven leeft. Daarnaast leven we ook in een tijd en plaats waar iedereen vrij is om zelf keuzes te maken. Maar dat betekent ook dat niet elke keuze die je maakt een keuze zal zijn die goed bij jou past. Of dat je soms een keuze maakt die niet helemaal aansluit bij jouw katholieke geloof. En dat is allemaal oké. Want juist door soms een keuze te maken die achteraf niet helemaal de juiste blijkt te zijn, kom je er achter wat dan wél goed is. Toch zou het soms natuurlijk ook wel prettig zijn om meteen een keuze te maken die past bij jou als mens én als katholiek.

Om mezelf hierin te helpen, probeer ik er voor mij achter te komen wat het nou voor mij betekent om katholiek te zijn. Wat is hierin voor mij belangrijk, wat iets minder, en wat voor aanpassingen vraagt dit in mijn manier van leven?

Op dit moment is voor mij de belangrijkste bron ter inspiratie toch wel de Bijbel. Ik probeer regelmatig kleine stukjes in de Bijbel te lezen. Het hoeven geen hele hoofdstukken te zijn, dat is vaak juist te veel. Ik lees namelijk in de Bijbel om er achter te komen wat er nou precies wordt gezegd, én wat ik daar nou van vindt. Ik geloof namelijk niet dat er één les is die de Bijbel te openbaren heeft, de Bijbel openbaart zich in jou. En soms betekent dit dat je geen idee hebt wat de Bijbel jou te vertellen heeft. Maar op andere momenten misschien wel, en kun je er iets waardevols uit halen. Wat ik bijvoorbeeld vaak uit de Bijbel haal, zijn belangrijke waarden waar Jezus voor stond. Liefde is daar één van, net als rechtvaardigheid of gemeenschap. Vervolgens maak ik de stap om na te denken hoe ik deze waarden zie, en of dit inderdaad belangrijke waarden zijn in het Christendom. En dan komt de belangrijkste vraag: hoe zorg ik ervoor dat deze belangrijke waarden, die Jezus ons liet zien, ook een plekje in mijn eigen leven krijgen?

Andere inspiratiebronnen zijn bijvoorbeeld de vieringen in de kerk. Of een mooi gesprek dat je met iemand hebt gehad over geloven in God of de katholieke kerk. Of muziek. Of een wandeling in de natuur. Eigenlijk alles wat jou aan het denken zet, over jouw leven of over katholiek zijn. Misschien is het wel eens goed om voor jezelf te bedenken wat jou nu aan het denken zet. Als je dit weet, kun je het immers bewust inplannen.

Zoals je misschien wel merkt is dit geen snel antwoord of quick fix. Ik denk ook niet dat er snelle antwoorden bestaan als het gaat om dit soort vragen. En ook ik merk dat er nog te vaak een soort scheiding lijkt te bestaan tussen mijn katholiek-zijn en het mens-zijn waarmee ik in de wereld rondloop. Maar ook dat is een zoektocht. Een zoektocht waarin ik volgens mij niet alleen ben, en die er ook voor iedereen weer anders uit ziet. En een zoektocht die voorlopig ook nog niet klaar is, gelukkig maar! Want daardoor krijg ik de tijd om te zoeken, terwijl ik ook van de zomer mag genieten. En dat wens ik jou ook toe!

Aletta Steensma