Bidweek voor de Eenheid van de Christenen

Aan de hand van het verhaal van de barmhartige Samaritaan staat de Week van gebed voor eenheid van christenen 2024 in het teken van het grote gebod dat Jezus geeft: Heb God lief… en je naaste als jezelf. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 21 tot en met 28 januari 2024.

Het materiaal voor deze Week van gebed voor eenheid is afkomstig van christenen uit Burkina Faso. Broeders en zusters van het katholieke aartsbisdom Ouagadougou, van protestantse kerken en oecumenische organisaties werkten samen om christenen wereldwijd te helpen een week lang in eenheid te bidden. In Nederland zorgen MissieNederland, de Raad van Kerken in Nederland en Samen Kerk in Nederland (SKIN) voor de vertaling en uitgave van het materiaal.

Heb God lief… en je naaste als jezelf
De werkgroep uit Burkina Faso koos het thema ‘Heb God lief… en je naaste als jezelf’ naar aanleiding van de gelijkenis over de barmhartige Samaritaan. Jezus laat daarin zien wat het betekent om je naaste lief te hebben. De volledige tekst voor de Week van gebed voor eenheid 2024 is terug te vinden in de Bijbel: Lucas 10 vers 25-37.

Over de Week van gebed voor eenheid van christenen
De gebedsweek voor eenheid kent een lange gebedstraditie die ruim 175 jaar geleden al begon. Wereldwijd bidden miljoenen christenen om eenheid. Tegelijk tonen ze hun verantwoordelijkheid voor anderen door de problemen van de samenleving in de voorbeden een plek te geven. Naar schatting doen in Nederland 200.000 mensen mee met het initiatief.

‘s-Hertogenbosch: Viering en lezing op maandagavond 22 januari 2024
Op zoek naar een verhaal dat ons verbindt
Aan de hand van het verhaal van de barmhartige Samaritaan staat de Week van gebed voor eenheid van christenen 2024 in het teken van het grote gebod dat Jezus geeft: Heb God lief… en je naaste als jezelf. Zoals elk jaar organiseren de Rooms-katholieke en Protestantse kerken in deze week een gebedsviering en een inhoudelijk programma.

19.00 uur: Oecumenische vesper (avondgebed) in de Bossche Sint-Janskathedraal.
20.00 uur: Lezing in de Grote Kerk, Kerkstraat 20. De lezing is gratis toegankelijk.

De lezing wordt verzorgd door Joost Röselaers en Esther van Fenema, die samen het boek schreven “De leegte voorbij; Op zoek naar een verhaal dat ons bindt”.

Meezingen
Tijdens de vesperviering zingt een projectkoor o.l.v. Jamie de Goei. Er is één repetitie voorafgaand aan de vesper van 18.00-18.45 uur in de Sint-Jan. Wilt u meezingen? Geef u dan op bij Erica Scheenstra.

Kijk voor verdere informatie ook op de website Week van Gebed.