Take Care; diaconale ontmoetingen

Afgelopen zondag 24 november organiseerde Jong Bisdom Den Bosch de activiteit Take Care met en in de Willibrordparochie te Deurne. Een nieuwe activiteit waarbij ‘elkaar leren kennen’ en ‘omkijken naar een ander’ centraal stond. Een tiental jongeren had zich deze ochtend verzameld, waar we samen met de lokale parochie de mis – hoogfeest van Christus Koning – mochten vieren, we elkaar ontmoetten onder het genot van een heerlijke lunch en waarbij er in de middag drie verschillende diaconale ontmoetingen waren.
“Misschien een klein clubje voor een bisdombrede activiteit”, zegt Ingrid van Zeeland, medewerker Jong Bisdom Den Bosch. Ze vervolgt: “het is een kunst om niet te kijken naar kwantiteit maar juist naar kwaliteit. De uitwisseling aan het einde van de middag gaf aan dat deze Take Care meer dan geslaagd was! Jongeren gaven aan dat ze nieuwe doelgroepen hebben leren kennen, ze onder de indruk waren van de openheid en verbondenheid die ontstond en dat ze dit niet hadden willen missen.”

Huiskamerproject
De huiskamer van Jo en Jos Frantzen wordt sinds 1985 twee keer per week omgebouwd tot leslokaal voor migranten die taalles volgen. Tijdens Take Care verzamelden enkele docenten en een kleine tiental migranten zich in het parochiecentrum, waar uitgebreid gesproken kon worden over de ervaringen, moeilijkheden maar ook mooie momenten van deze migranten in Nederland. Niet alleen een uitwisseling van ‘hartstocht’ tussen jongeren en deze migranten, maar ook tussen migranten onderling. De conclusie van de middag: de uitdaging is om deuren te openen voor elkaar, want dan kun je verder.

Ontmoeting met dementie
Enkele jongeren gingen op bezoek bij de afdeling voor dementie in zorgcentrum Nieuwenhof, alwaar ze in de huiskamers van mensen met dementie pepernoten gingen bakken. Een ontmoeting die een rijke ervaring met zich meebracht, door de gesprekken en het ‘gewoon aanwezig kunnen zijn’.

Bijzonder Jeugdwerk
Andere jongeren gingen op bezoek bij Bijzonder Jeugdwerk, waar jongeren met complexe gedragsproblemen (tijdelijk) wonen. Deze organisatie had een betonnen bank gekregen. Jongeren van Bijzonder Jeugdwerk en onze jongeren staken letterlijk de handen uit de mouwen door deze bank te mozaïeken en het gesprek – zonder elkaar in de ogen te hoeven kijken – aan te gaan. Een ervaring die gepaard ging met veel openheid, gesprek en verbondenheid.

Ingrid: “Stuk voor stuk waren deze drie momenten een hartstochtelijke ontmoeting, die ogen openden bij jongeren en waarbij het hart soms sneller ging kloppen. Een ontmoeting waarbij zorg voor de ander centraal stond en er letterlijk werd gezegd: Take Care”.

Voor alle jongeren die er afgelopen zondag helaas niet bij konden zijn. Op zondag 8 maart organiseert Jong Bisdom Den Bosch wederom een Take Care activiteit in Nuenen.

Stay tuned