Column: NA TOENADERING TUSSEN KERKEN VOLGT POLITIEKE OECUMENE

De toenadering tussen de christelijke kerken in de laatste halve eeuw heeft zich in ons land ook politiek vertaald. In 1980 vormden rooms–katholieken en protestanten het CDA. Recenter kwam de ChristenUnie (CU) tot stand als politieke samenbundeling van protestantse tradities. Het groeiend aantal rooms-katholieken dat op de CU stemt, werd kortgeleden weerspiegeld door de verkiezing van een katholieke senator.

Als katholieke bisschop doe ik  geen uitspraak over de partijkeuze van onze gelovigen. De huidige Kerk heeft geen partijpolitieke voorkeur maar wel een aantal theologische en ethische standpunten met politieke implicaties. Idealiter maakt iedere katholiek en goede afweging en komt het tot een verantwoorde gewetensbeslissing.

Binnen de Nederlandse bisschoppenconferentie ben ik referent voor de relatie tussen de Kerk en de samenleving. Vanuit het katholiek sociaal denken probeer ik op diverse plekken een visie op de rechtvaardige samenleving te presenteren. Dankbaar ben ik voor de openheid van de ChristenUnie voor het katholieke geluid. Zo mocht ik in de zomer van 2015 met de Kamerfractie sparren over de toen kersverse encycliek Laudato si’. En jaarlijks mag ik voor aanstormend talent van de partij een avond verzorgen over de kernnoties van het katholiek sociaal denken.

Katholieken die zich zorgen maken over de ontwikkelingen rond thema’s als abortus en euthanasie kunnen zich herkennen in de duidelijke opvattingen van de CU. Tegelijk ken ik ook genoeg katholieken die hun stem geven op basis van de macro-ethiek. Boosheid over de kloof tussen rijk en arm in de wereld of de zorgelijke toestand van het milieu doet hen ook meer en meer bij de CU uitkomen.

De groeiende samenwerking van rooms-katholieken en protestanten binnen de CU vormt een ontwikkeling die ik als bisschop vanzelfsprekend met belangstelling volg. Persoonlijk zie ik de CU zeker als een bondgenoot. De standpunten van de partij maken in ieder geval een boeiende dialoog tussen Kerk en partij mogelijk over een overheid die in dienst van God het welzijn van de burgers wil behoeden, heel bijzonder van de zwakken en de kwetsbaren.

Mgr. dr. Gerard de Korte
bisschop van ’s-Hertogenbosch

Beeld tijdelijk plenaire zaal Eerste Kamer: Happel Cornelisse Verhoeven Architecten