Paaschallenge “Wees niet bang”

Hierbij ontvangt u de beloofde documenten rondom de PaasChallenge. We hebben een online spel ontwikkeld waarmee gezinnen binnen uw parochie in deze lockdown toch het verhaal van Pasen kunnen beleven vanuit huis. Het spel wordt gespeeld als groep en de spelleider coördineert het spel. Iedere deelnemer speelt vanuit zijn/haar eigen huis.

Hoe wordt het spel gespeeld?
U zoekt iemand die het spel gaat begeleiden. Dat kan ook heel goed een klein team zijn. Het kan leuk, zinvol en handig zijn om tieners of jongeren (bijv. misdienaars) mee te laten organiseren. Er zijn drie manieren om het spel te spelen:

Spel alleen via Whatsapp-groep
De spelleider maakt een WhatsApp-groep aan.

(Instructie voor het maken van een app-groep https://bit.ly/38rL6MY)

De spelleider deelt per opdracht -via een link- steeds één van de filmpjes in deze groep.
De deelnemers sturen in de app-groep het antwoord op de vraag.
Bij het spel 4 Kajafas en Annas werkt dit anders, dat is beschreven bij de opdracht in het draaiboek.

De spelleider stuurt steeds een foto van spelbord.

– Combinatie van filmpjes en live
U kunt er ook voor kiezen om een combinatie te maken van live en digitaal. U maakt dan enerzijds een app-groep aan om de foto’s te ontvangen en anderzijds maakt U een Microsoft-Teams / Zoom / andere streamingsdienst verbinding aan met de deelnemers.
Zo is er directer contact met de deelnemers dan alleen via WhatsApp.
U kunt een extra camera op het speelbord richten. (Zie bijgevoegd een link naar hoe u een Zoomgesprek opstart https://www.youtube.com/watch?v=WLOgdamBqdo)

– Alles live
U kunt er ook voor kiezen om het héle spel zelf te spelen zonder filmpjes. U maakt dan een verbinding aan via streamingsdienst. De spelleider leest dan zelf de tekst uit het script voor en geeft zelf de opdrachten. Antwoorden gaan weer via whatsapp.

– Aantal deelnemers
We adviseren het spel te spelen in een groep van maximaal 12 deelnemers (personen of gezinnen).  Alleen wanneer u de groep goed kent, kunt u besluiten om met een groter aantal te spelen. We adviseren dan de score bij te houden op een flap-over, die voor de camera staat opgesteld. Indien van toepassing: lees in de schuingedrukte tekst de aanpassingen voor meer dan 12 personen.  Het meegestuurde scorebord is gemaakt voor een groep van maximaal 12 personen.

Benodigdheden

Documenten:
U vindt alle benodigde documenten hier:

persbericht voor parochies over de PaasChallenge in parochies

Paaschallenge – Begeleidershandboek

Paaschallenge – Speelbord en pionnen

Rebussen – leiding

Rebussen – deelnemers

Spelleider:

• Telefoon met WhatsApp functie.
  • De documenten: Het afgedrukte scorebord en pionnen, de bestanden met de foto-rebussen en dit begeleidende document.
  • Een flap-over voor als er met meer dan 12 personen gespeeld wordt. (let op: de puntentelling blijft gelijk echter zet u deze op de flap-over achter de naam).
  • 2 Dobbelstenen.

Deelnemers:

• Smartphone met WhatsApp (wordt er als gezin gespeeld: 1 smartphone per gezin).
  • Een rol wc-papier.
  • Paaseieren (ca 100 gram) (deze worden in het spel uitgedeeld!).
  • Kleedje of laken.
  • A4-papier en schaar.
  • Meetlint of centimeter.

U kunt er voor kiezen een tasje met de benodigdheden, samen met een zakje chips en wat drinken, via een voordeurbezoek vóór de PaasChallenge te bezorgen bij de deelnemers.

Heeft u nog vragen, neem dan gerust contact op met Ingrid van Meer.

We wensen u heel veel plezier en succes!

En alvast een zalig Pasen!