Leef je geloof

Familie- en gezinsbedevaart geannuleerd

Gezins- en jongerenbedevaart oktober 2020 gaat niet door

Na de uitbraak van de coronapandemie werd duidelijk dat we er niet zonder meer van uit konden gaan dat de bedevaart door zou gaan. Afhankelijk van de ontwikkelingen in de verschillende landen waren er ook kansen dat de reis wel doorgang zou vinden. Uiteindelijk heeft de bedevaartorganisatie Huis voor de Pelgrim, gezien de situatie op dit moment, moeten besluiten alle bedevaarten voor 2020 af te gelasten. Meer hierover leest u hier.

Daarmee is duidelijk dat ook de diocesane gezins- en jongerenbedevaart in oktober niet door zal gaan.

We kunnen ons voorstellen dat het een teleurstelling is voor allen die zich hadden voorgenomen mee te gaan met deze bedevaart. Het is spijtig voor alle parochies die zich hebben ingezet om met een groepje gezinnen op reis te kunnen gaan.

Binnen het bisdom leeft de hoop en de wens, wanneer de situatie dat toelaat, toch weer op bedevaart te kunnen gaan. In de stilte werken we door en houden u op de hoogte.

Freek van Genugten

Manon van den Broek

Samen op stap
In de herfstvakantie van komend schooljaar (17 tot 24 oktober 2020) gaan we met families op bedevaart: een gelovige reis. Het programma is afgestemd op gezinnen en jongeren, maar iedereen is welkom. Dus ook opa’s, oma’s, vrienden, vriendinnen, enz. En met name jullie nodigen we uit. Hoe fijn zou het zijn samen op stap te gaan.

Lourdes
We gaan naar Lourdes. Lourdes kennen velen van de zieken die er naar toe gaan, voor bemoediging of troost. Vitale mensen ondersteunen dan de kwetsbare mensen. Dat is heel mooi werk en het doet wonderen!
Wanneer jongeren en gezinnen gaan, zien we méér. Bernadette bijvoorbeeld, het niet zo kansrijke 14-jarige tienermeisje. Onverwacht en nooit gedacht mocht juist zij ‘de dame in het wit’ ontmoeten. We gaan op zoek naar plaatsen waar dat gebeurde. We gaan de Pyreneeën in. We gaan aan de slag met de mooie verhalen die in Lourdes tot leven komen: een meisje dat niet kon lezen en schrijven ziet Maria die haar een opdracht geeft. Bernadette blijft haar opdracht trouw en kijk eens wat er allemaal van geworden is in Lourdes. We gaan naar die heilige plek waar de hemel de aarde aanraakt.

Een kans
In het leven van alledag schreeuwen werk, huishouden doen, contacten onderhouden, leuke dingen doen, enz. om voorrang. Onze gelovige kant raakt wel eens in de verdrukking. Op bedevaart krijgt deze kant van onszelf juist alle ruimte. Dat betekent niet dat we de hele dag aan het bidden zijn. We komen op nieuwe plaatsen, maken nieuwe vrienden, gaan elke dag lekker eten, beleven avonturen, we doen niets of gaan lekker shoppen. Hierdoor raken tijdens die week ‘leven’ en ‘geloof’ elkaar op een natuurlijke manier. Werkelijk een genade, voor wie het kent. Gun uw (klein) zoon of dochter deze ervaring en neem hen mee. Deze week zal ook hen rijker maken. Want waar en op welk moment zullen zij anders deze ervaring opdoen?

Informatieavond
We doen deze bedevaart samen met verschillende parochies uit ons bisdom, en de bisschop reist met ons mee! Toch blijft de reis overzichtelijk, je zult niet verdwalen in een grote groep. Om een idee te krijgen van deze reis, nodigen we u uit bij een van de informatieavonden. Ook kunt u een informatieavond in uw eigen parochie organiseren. Wij komen graag bij u langs.

De kosten
O ja, zeker ook belangrijk: op bedevaart gaan is kostbaar. Eigenlijk onmogelijk voor een gezin met opgroeiende kinderen. De instapprijs is laag gehouden door de bedevaartorganisatie. Maar het bisdom en de parochies zijn op zoek naar sponsorgelden. En Bernadette zou Bernadette niet zijn als ze ons daarbij niet een handje zou helpen… Laat uzelf informeren over de mogelijkheden. We kijken uit naar uw komst!

Manon van den Broek
Gedelegeerde voor gezins- en familiepastoraat bisdom van ‘s-Hertogenbosch

Hier kunt u de brochure
jongeren- en gezinsbedevaart ‘Samen naar Lourdes’
inkijken.

N.B.: DEZE BEDEVAART IN DE HERFSTVAKANTIE VAN 2020 IS GEANNULEERD.